Het Spaanse winkelconcern Inditex, bekend van kledingketens als Zara, Pull & Bear en Bershka, heeft afgelopen kwartaal goede zaken gedaan. De omzet groeide met 12 procent tot 4,9 miljard euro, mede dankzij sterke internetverkopen.
Inditex rapporteerde woensdag een nettowinst over de maanden februari tot en met april van 554 miljoen euro, 6 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal winkels nam met 72 toe tot 7085. Zo opende Zara een vestiging in Oranjestad op Aruba, en kreeg Stradivarius zijn eerste Nederlandse filiaal aan de Kalverstraat in Amsterdam
Inditex heeft relatief weinig last van de ongunstige weersomstandigheden waar Europese concurrenten als Hennes & Mauritz (H&M) tot dusver dit jaar over klagen. ,,Dankzij onze sterke groei zijn we in staat in al onze markten banen te creëren, met name in Spanje”, zei topman Pablo Isla in een toelichting.
Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou de omzetgroei zelfs op 17 procent zijn uitgekomen. Het bedrijf kon verder alvast melden dat de vergelijkbare verkopen in de eerste helft van het tweede kwartaal zijn blijven toenemen, met zo’n 15 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl